Decàleg de les JIA (Català)



Decàleg de les Jornades de Jóvenes en Investigación Arqueológica (JIA)


1)       Les JIA són un acte científic realitzat pels i per las joves investigadors/es en arqueologia, entenent com a tal els/las qui no hagin llegit la seva tesis doctoral. Això inclou tant al Comitè Científic com al Comitè Organitzador, als i a las coordinadors/es i als i a las ponents.

2)       El debat en Arqueologia serà l’eix ideològic i estructural de les JIA. Les sessions hauran d’estar enfocades cap a la discussió o el debat sobre els temes plantejats en sessions i taules rodones. Aquest tipus de continguts prevaldran sempre per sobre de les meres presentacions de dades.

3)       La mobilitat de las jornades dins de la Península Ibérica haurà de quedar garantida. No es podrà repetir seu/institució en anys consecutius. La mobilitat s’haurà de decidir en les jornades de cada any per part del Comitè Científic i del públic assistent a les jornades (veure apartat EL Comitè Científic i el de Bases a tenir en compte al presentar una candidatura...).

4)       Les jornades tindran una periodicitat anual i es celebraran sempre durant el mes de maig.

5)       Les JIA hauran de ser organitzades per un col·lectiu de joves investigadors/es vinculat a la institució on es celebri cada edició, que constituirà el Comitè Organitzador. S’evitaran els personalismes en tot moment, essent sempre el col·lectiu com a tal la part visible de les tasques d’organització i publicació. Aquest col·lectiu bé pot ser el grup d’estudiants de doctorat d’un departament universitari o una associació, de totes maneres des del Comitè Científic s’aconsella la constitució d’una associació pel bé de la comunitat que formem i perquè facilita tant l’organització de les JIA com la possibilitat de subvencions.

6)       El Comitè Científic serà la figura que supervisarà i col·laborarà en el desenvolupament de les JIA juntament amb el Comitè Organitzador (veure apartat El Comitè Científic). Sempre que sigui possible, la totalitat del Comitè Científic haurà d’acudir a la celebració de les Jornades.

7)       A cada edició de les JIA es deliberarà l’elecció de la seu per l’any següent (veure apartat EL Comitè Científic i el de Bases a tenir en compte al presentar una candidatura...).

8)       És necessari, sempre que sigui possible, que hi hagi membres d’ambdós sexes a l’organització de les Jornades.

9)       El preu de la matrícula a les JIA haurà de ser el més reduït possible. En aquest sentit, hauran d’oferir-se dues formes d’inscripció: amb i sense dret a les actes.

10)   Les Jornades hauran de comptar necessariament amb un percentatge substancial de finançament extern (de per lo menys el 40%), per que les despeses de l’organització no recaiguin principalment en las i els participants i assistents.

11)   S’estableix l’obligatorietat de la publicació d’unes actes. Hauran d’oferir-se en suport de paper, i difondre’s també per Internet en format electrònic. En el cas de que no es pugues publicar en paper, el Comitè Organitzador haurà de comunicar els motius pertinents al Comitè Científic abans de la celebració de les Jornades per que aquest pugui prendre una decisió consensuada al respecte. De ser publicades exclusivament en format electrònic (prèvia decisió del Comitè Científic), el preu de la matrícula haurà de reduir-se considerablement (veure apartat Bases a tenir en compte al presentar una candidatura...). Al mateix temps, s’exigeix un mínim de difusió de las actes (25 obres completes) entre les biblioteques dels principals centres/universitats peninsulars d’investigació, a raó d’un per regió com a mínim. Es recomana la difusió de les actes a nivell europeu e internacional sempre que sigui possible, per facilitar l’accés a les mateixes fora del territori peninsular. Per altre banda, les actes hauran de ser publicades abans de la celebració de la següent edició de les jornades.

12)   El Comitè Organitzador haurà de redactar una memòria final en un termini de 2 mesos després de la finalització de les Jornades que serà publicada a Internet i enviada, al seu torn, al Comitè Científic. Haurà de contenir un apartat descriptiu de les activitats realitzades; una exposició detallada dels índex de participació, assistència i repercussió de les Jornades; una memòria econòmica detallada; i s’hi annexarà tota la documentació emesa públicament pel Comitè Organitzador (convocatòries, circulares, etc.).

13)   Es vetllarà per l’ús d’un llenguatge no sexista a la celebració de les Jornades i a tota la documentació prèvia i posterior a l’acte.

14)   S’ha de donar la possibilitat de participar a les JIA tant dins de les sessions programades i taules rodones (amb presentacions orals o pòsters adscrits a aquestes sessions) com mitjançant pòsters de temàtica lliure. Totes aquestes propostes de pòsters lliures seran acceptades, sempre i quan reuneixin les condicions de qualitat necessàries i estiguin signats per joves investigadors/es, respectant les limitacions logístiques, formals i econòmiques de cada JIA.

15)   L’organització de cada edició s’ajustarà a un calendari i a un esquema predeterminat. En primer lloc, es publicarà una convocatòria de sessions a mitjans de setembre de l’any anterior a la celebració de les Jornades, que tancarà el període d’acceptació de sessions abans del 15 de desembre. En aquest moment, el Comitè Organitzador i el Comitè Científic escolliran les sessions que més s’apropin als interessos de la convocatòria (veure punt 16), prenent sempre en consideració la filosofia de les JIA d’afavorir el debat i la discussió, a més de poder acollir el major nombre possible de joves investigadors/es. Abans del 15 de gener es faran publiques les sessions escollides que composaran l’esquelet de l’edició de les JIA, obrint-se el període per la presentació de propostes de treballs dins de cadascuna de les sessions, així com pels pòsters independents. A mitjans de març els i las coordinadors/es presentaran al Comitè Organitzador cadascuna de les sessions tancades. A partir d’aquest moment, es publicarà el programa de les Jornades i s’obrirà període de formalització d’inscripcions i pagament de matricules, sempre amb 2 mesos d’antelació a la celebració de les JIA.

16)   Entre les sessions proposades, el Comitè Organitzador seleccionarà en tot cas un 75%, mentre que el Comitè Científic seleccionarà el 25% restant.


ššš


-El Comitè Científic-

Es crea la institució del Comitè Científic de les JIA. Aquest comitè tindrà com a objectiu supervisar que cada any es respectin tots i cadascun dels punts inclosos en el Decàleg, per garantir l’estructura mínima de les JIA.
Totes les decisions es duran a terme democràticament amb la formula una persona un vot (això inclou les modificacions en el present Decàleg). Amés, el Comitè decidirà qui organitzarà les JIA cada any amb un 80% dels vots (juntament amb el públic, 20% restant), en funció de les propostes rebudes, garantint la condició itinerant de les Jornades (veure punts 3 i 7 del Decàleg).
Seguint el punt 16 del Decàleg, es reserva el dret d’escollir un 25% de las sessions proposades per cada JIA. Així mateix, el Comitè Científic haurà d’estar convenientment informat de cada etapa de l’organització de les Jornades per qui les organitzin.

Formació del Comitè Científic

Las i els membres del comitè seran sempre 8 i aniran rotant anualment de la següent manera: cada any, dues persones del Comitè Organitzador de les noves JIA passaran a formar part del Comitè Científic i les dues més antigues sortiran. D’aquesta manera només seran membres del Comitè Científic joves investigadors/es que hagin organitzat les JIA algun any, afavorint la mobilitat dins del Comitè i la renovació d’idees.

Si el Comitè Organitzador d’alguna edició de les JIA incompleix el Decàleg en algun punt, el Comitè Científic podrà impedir que es celebri el congres sota el nom de “JIA”.

La legitimació del Comitè Científic i de la seva forma emana de l’aprovació popular que la comunitat de joves investigadors/es atorgà al Decàleg i a la present iniciativa en la sessió informativa del JIA’09. No creiem necessari acudir a formes més autoritàries per garantir el compliment del decàleg i confiem en el potencial del col·lectiu per dur a terme amb èxit aquest projecte i sense conflictes d’ordre major.


Assemblea del JIA 2009 17/04/09
Revisada i actualitzada pel Comitè Científic 2013/2014


ššš


-Bases a Tenir en Compte al Presentar una Candidatura per Organitzar una Edició de les Jornades de Jóvenes en Investigación Arqueológica (JIA)-

Les trobades de Jóvenes en Investigación Arqueológica (JIA) tenen com objectiu fomentar la discussió, el contacto i la posada al dia en les investigacions entre aquelles persones que ens dediquem a l’Arqueologia i encara no hem llegit la Tesis doctoral.

L’elecció d’una nova organització per les JIA la pren el Comitè Científic degudament constituït juntament amb el públic assistent a les Jornades. El repartiment de vots entre ambos responsables és a raó de 80% pel Comitè Científic (10% per cada membre del mateix) y 20% pel públic assistent, que votaran la candidatura guanyadora al finalitzar les Jornades.


Condicions a seguir per la presentació de candidatures JIA

Tot i que la decisió de la nova candidatura no està subjecta a una normativa estricta (per donar una major llibertat a les diferents propostes presentades) s’han de complir les següents condicions generals:

1)     Poden presentar una candidatura per l’organització d’una nova edició d’unes JIA tots aquells grups, col·lectius o organitzacions (prioritzant aquelles legalment constituïdes) que treballin en l’àmbit de l’Arqueologia en el marc d’un centre d’investigació o universitat de caràcter públic o una organització cultural/professional sense ànim de lucre.

2)     Cap membre de dit grup, col·lectiu o organització pot estar en possessió del títol de doctor.

3)     No incomplir el Decàleg de las JIA.

4)     Respectar el disseny del logotip de les jornades així com el seu nom: Jornadas de Jóvenes en Investigación Arqueológica (abreujat JIA) seguit de l’any en curs en format numèric. El caràcter del congres és internacional i es pot escriure en el idioma que es desitgi sempre i quan es proporcioni una traducció en castellà i en anglès, que donat el cas serà: Young Researchers in Archaeology Conference seguit igualment de l’any de l’edició en format numèric.

5)     Publicació d’unes actes de les Jornades, preferentment en suport paper (veure punt 11 del Decàleg).

6)     Les candidatures per l’organització de la següent edició d’unes JIA han de ser presentades al finalitzar les JIA en curs en un acte públic i com a part del programa científic de les jornades. EL Comitè Organitzador disposarà del necessari per que les diferents candidatures puguin ser presentades en igualtat de condicions.

Aquestes condicions generals han de ser complides per la celebració d’una nova edició de les JIA. El Comitè Científic, juntament amb el públic, valorarà les candidatures un cop realitzades les presentacions i proporcionarà la seva decisió abans de la finalització de les JIA en curs.


Punts que es valoraran en les candidatures per l’organització de les JIA

1) Viabilitat científica de la proposta

Es valoraran positivament aquelles candidatures que presentin una qualitat científica demostrable en la seva proposta de programa. L’originalitat i la continuïtat en la línia crítica i de foment del debat també es tindran en compte.

2) Viabilitat logística i organitzativa de la proposta

Es valoraran positivament aquelles candidatures que presentin una qualitat i capacitat demostrable per l’organització a nivell logístic i econòmic de les jornades. Al respecte d’això, els següents punts són importants a l’hora de seleccionar una proposta:

-          Disposició d’instal·lacions per desenvolupar les Jornades (auditori, aules, etc.) dotades amb la deguda infraestructura (pantalles, canons de projecció, etc.).
-          Pressupost econòmic general orientatiu coherent i possibles línies de finançament realistes.
-          Ubicació de la localitat/seu de les Jornades d’accés fàcil i econòmic.
-          Tarifa d’inscripció econòmica: amb una tarifa orientativa d’uns 50 euros amb dret a actes i considerablement menys –la meitat aproximadament– si les actes finalment es publiquen en format digital (veure punt 11 del Decàleg).
-          Capacitat per donar difusió a les JIA entrants (especialment pel que fa referència a recursos web).
-          Experiència organitzativa del grup, col·lectiu o organització que presenta la candidatura.
-          També es valoraran molt positivament aquelles propostes que provinguin de agrupacions expressament constituïdes per la celebració d’unes JIA i que tinguin intenció de seguir constituïdes un cop finalitzades les Jornades.

Tots aquests punts són recomanacions per una bona valoració d’una proposta de candidatura. No obstant, l’originalitat dins de la línia del Decàleg de les JIA també es valorarà molt positivament.


El procés de selecció i el calendari de presentació de candidatures

Per presentar candidatures a les JIA s’ha d’entregar un dossier en format .pdf amb la proposta de candidatura al Comitè Científic de les Jornades (jiacomitecientifico@gmail.com). La data límit per presentar el dit dossier, serà de 15 dies laborals abans del inici de les jornades.
A la setmana següent el Comitè Científic ordenarà tots els dossiers rebuts i els enviarà al Comitè Organitzador, de manera que aquest pugui procedir a la seva publicació online a la pàgina web de les JIA amb una setmana d’antelació al desenvolupament de les Jornades, quedant així garantit l’accés a les propostes per tots els i las participants de les JIA.
Durant les Jornades es presentaran les candidatures públicament, en la data que es reservarà per tal efecte dins del programa científic. A aquest respecto, es preferible que la data elegida sigui l’últim dia de les JIA i que es reservi al menys una hora a la presentació de les diferents propostes. En el cas de que hi hagués varies, l’ordre de presentació s’escollirà per sorteig.
Com s’ha indicat anteriorment, la decisió de valorar y seleccionar les candidatures per organitzar les futures JIA recau sobre el Comitè Científic i el públic assistent. Aquest últim podrà votar la proposta que li sembli més apropiada en conformitat amb els punts anteriorment citats de dues formes possibles: online o bé a les pròpies JIA a través de butlletes que es posaran a la seva disposició. En qualsevol cas, el Comitè Organitzador de cada sessió decidirà la forma en que aquesta votació es durà a terme en funció de la disponibilitat de mitjans.
La decisió final (suma del 80% dels vots del Comitè y del 20% dels vots del públic) es comunicarà abans de l’acabament de las Jornades. Dita comunicació es realitzarà juntament amb l’acte d’entrega del segell de les JIA, entre el Comitè Organitzador sortint i el Comitè Organitzador de la futura edició. En el mateix acte es farà pública la nova constitució del Comitè Científic, del que hauran d’haver sortit ja els/las dos membres antics per donar pas a las/els dos noves/us.


Comitè Científic 2011/2012, 19 de desembre de 2011
Revisat i actualitzat pel Comitè Científic 2013/2014

No hay comentarios:

Publicar un comentario